گزارشیازمراسم روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

پنجشنبه ۱ ثور ۱۴۰۱ برابر با روز نوزدهم رمضان ۱۴۴۳، مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرتِ آیت‌الله العظمی محقق کابلی‌ره با حضور و اشراف حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله برگزار گردید.
درابتدای این مراسم، قاری جوان کشور جناب آقای مهدی شجاعی آیاتی از کلام‌الله مجید را قرائت نمود.
#سپس مداح اهلبیت جناب آقای اسدالله عبداللهی با نوای شیرین و دل‌نشین خویش، به مرثیه‌خوانی پراخت.

درادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین آقای جوادی غزنوی در جایگاه قرار گرفت و به ایراد سخن پرداخت. ایشان در آغاز سخنانش مناسبت سالروز ضربت‌خوردنِ امام علی(ع) و رخداد تأسف‌بار حرمِ رضوی و شهادت دو تن از طلاب تلاش‌گر علوم دینی توسط فردی با نامِ مرادی، و نیز حمله به دانش‌آموزان و متعلّمانِ لیسه‌ی عالی عبدالرحیم شهید را به مردم افغانستان، خانواده و بازماندگان شهداء، حاضرین در جلسه و مرجع‌عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله تسلیّت گفت.
استاد سید جوادی غزنوی که در دفتر مرجع فقید حضرت آیت‌الله کابلی‌ره سخن می‌گفت، از مرجع راحل به بزرگی یاد نمود و برای حضرت آیت‌الله فاضلی بهسودی‌دام‌ظله‌العالی به عنوان‌ جانشین شایسته، آرزوی دوامِ عزّت و توفیق نمود.

ایشان گفت: متاسفانه امروز‌ها بازهم اخباری از جنسِ فرود آمدن شمشیر بر فرقِ انسان مظلوم، از افغانستان مخابره می‌شود و موجبات پریشانی مضاعف را فراهم می‌نماید. ایشان با اشاره به رخداد تاسف‌بار حرم رضوی گفت: پس از این رخداد فتنه‌انگیز، عنقریب بود که شمشیر فتنه و تفرقه، عده‌ای بی‌گناه را زیر تیغ ببرد، ولی با لطفِ الهی و تدبیر مسؤلان نظام نائره‌ی جنگ و آتشِ فتنه خاموش شد، از این جهت سپاس‌گزاریم. ایشان افزود: ولی هوشیار باشیم که این فتنه، اولین‌بار نیست و آخرین‌شان نیز نخواهد بود؛ از این جهت، باز هم تدبیر دیگر می‌طلبد.

حجت‌الاسلام جوادی غزنوی گفت: در رمضانِ پارسال، بیش از صد نفر از دانش آموزانِ مدرسه سید‌الشهداء با زبانِ روزه و در نزدیک افطار به خاک و خون کشیده شدند و اینکه، در رمضانِ امسال این تراژدی غم‌بار در لیسه‌ی عالی عبدالرحیم شهید تکرار شد. وی با استناد به اظهارات شورای علمای شیعه در کابل که از جامعه‌ی شیعه افغانستان نمایندگی می‌کند، گفت: متاسفانه گزارش‌ها حکایت از آن دارد که رفتار گروه حاکم، پس از این فاجعه، مسولانه نبوده است. در فقه اسلامی، جنازه‌ی مسلمان، مانند مسلمانِ زنده و بلکه بیشتر از زنده‌ها، حرمت و احترام دارد. ولی هم نسبت به جنازه‌های شهدای عزیز و هم نسبت به خانواده‌های محترم شهدا اهانت و جسارت شد و نسبت به مجروحین نیز بی‌توجهی صورت گرفت.

استاد جوادی غزنوی که در دفتر مرجعیت سخن می‌گفت، تأکید کرد: دفتر مرجعیت، جایگاه شناخته شده و تعریف شده در نزد شیعیان افغانستان است، قرار نیست از تریبون دفتر مرجعیت، سخنِ غیر مسئولانه و دور از مصلحت کشور زده شود، ما مصالح را مدنظر می‌گیریم؛ با این همه از حاکمیت می‌خواهیم اگر قصد ماندن را دارد، به خواست مردمِ افغانستان توجه نمایند و مسئولانه حکومت نمایند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادي غزنوی در پایان سخنانش، به مصائب و آلام مادران، پدران، بیوه‌زنان و مجروحان کشور اشاره کرد و گفت: آنچه ‌اسبابِ تسکین این آلام و مصائب است اینکه در گذشته نیز اين دست آلام بوده است. اهل‌بیت رسول خدا، به عنوان پاک‌ترین انسان‌ها، از این مصائب و آلام بی‌نصیب نمانده است و بلکه مصائبی به مراتب بیشتر را تحمّل نموده‌اند. پایان بخش این مراسم، دعا برای رهایی مردم افغانستان از این وضعيت فلاکت‌بار و اقامه فریضه ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله بود.

شما_می‌توانید جزئیات این‌برنامه و مشروح سخنان حجت‌الاسلام جوادی غزنوی را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله و یا شبکه‌های اجتماعی مرجعیت، دنبال نمایید.

مدیریت_فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله

photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۴۳
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۴۳
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۵۱
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۵۱
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۷-۰۲
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۷-۰۲
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۷-۱۸
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۷-۱۸
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۵-۳۸
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۵-۳۸
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۵-۴۹
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۵-۴۹
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۰۸
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۰۸
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۱۲
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۱۲
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۱۹
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۱۹
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۲۷
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۲۷
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۳۳
photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۹-۳۶-۳۳

چاپ