گزارش مراسم شهادت امام صادق علیه‌السلام

جمعه ششم جوزا/ خرداد ۱۴۰۱ برابر با بیست‌و‌پنجم شوال ۱۴۴۳ قمری، همزمان با روز شهادت شیخ الائمه حضرت امام جعفر بن محمد الصّادق مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی‌ره با حضور مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله العالی برگزار گردید.

در این مراسم، ابتدا حجت‌الاسلام جناب آقای ابراهیم مرادی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت نمود، سپس جناب آقای سید سجاد حسینی به مرثیه‌خوانی و ذکر مصائب اهل‌بیت علیهم‌السلام پرداخت‌ و در ادامه، حضرت حجة الاسلام و المسلمین آقای فیاض غزنوی سخنرانی کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین فیاض غزنوی در آغاز سخنانش سالروز شهادت امام صادق علیه‌السلام را به پیشگاه امام عصر عج‌الله تعالی فرجه‌الشریف، مراجع معظم‌ تقلید و به خصوص مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دامت‌افاضاته، شرکت کننده‌گان و حاضرین در جلسه تسلیت گفت و یادِ مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی‌ قدس‌سره‌الشریف را گرامی‌ داشت.

ایشان که در دفتر مرجعیت و در جمع مهاجرین، طلاب و فضلای افغانستانی مقیم قم صحبت می‌کرد، گفت: بر اساس روایات منقول از نبی مُکرّم اسلام، امّت اسلامی بعد از پیامبر(ص) به فرقه‌های بسیار تقسیم می‌گردد، و در این میان، تنها یک فرقه اهل‌نجات هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین فیاض غزنوی گفت: این پیش‌بینی یک از معجزات پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله است. ایشان، سپس با بیان معنای معجزه و تفاوت آن با کرامت اشاره کرد و گفت: کرامت، یکی از تفاوت‌های شاخص پیامبران، امامان معصوم علیهم‌السلام با دیگران است.

آقای فیاض غزنوی گفت: خداوند هم بهائم، هم انسان‌ها و هم فرشتگان را آفریده است، با این تفاوت که بهائم، تنها از بُعد شهوانی و فرشتگان، تنها از بُعد عقلانی برخوردارند و انسان‌ها، از هر دو بهره‌ دارند. ایشان در توضیح سخنان خویش گفت: اما انبیاء و امامان معصوم علیهم‌السلام، فراتر از درک معمولی و انسانی، یک تفاوت دیگری نیز دارند که به واسطه‌ی آن، می‌توانند وحی را دریافت و از خود کرامت و امور خارق عادت نشان دهند.

آقای فیاض گفت: حضرت امیرالمؤمنین در اثر برخورداری از کرامت، حکومت و حاکمیّت عباسیان را بر بغداد (زَوراء) پیش بینی کرد و در دوران حاکمیّت همین فرقه، بیشترِ فِرق و مذاهب انحرافی، شکل گرفت. ایشان گفت، اگر تاریخ عصر امام صادق را مرور کنیم، می‌بینیم که در دوران آن امام همام، فرقه‌های مختلف پیدا شد و موجبات تفرقه امت اسلامی گردید.

ایشان با استناد به حدیث ثقلین و دیگر روایات معتبره وارد شده از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام فرمود: در میان مذاهب و فرق مختلف، تنها پیروان یک فرقه اهل‌نجات و سایر فرقه‌ها، بهره‌کامل از حقیقت ندارد. جانشین دفتر مرکزی مرجعیت گفت: برای اثبات این مدعا که پیروان اهل‌بیت، همان فرقه ناحیه است، چند دسته روایت داریم: روایت ثقلین، روایات ناجیه و روایات صَف، هریک نشانگر این موضوع است.
این مراسم با ذکر توسل و دعای ایشان پایان یافت.

مدیریت فرهنگی حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله

photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۴-۵۹
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۴-۵۹
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۰-۴۳
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۰-۴۳
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۰-۵۱
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۰-۵۱
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۰-۵۹
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۰-۵۹
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۱۰
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۱۰
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۱۵
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۱۵
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۲۵
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۲۵
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۵۲
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۵۲
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۳-۰۱
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۳-۰۱
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۵۵
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۵۵
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۵۷
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۱-۵۷
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۳-۱۳
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۳-۱۳
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۳-۳۰
photo_۲۰۲۲-۰۵-۲۸_۱۱-۱۳-۳۰

چاپ