گزارشی از محفل جشن عید سعید غدیر

اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ‌الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَهِ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَالأَْئِمَّهِ عَلَيْهِمُ‌السَّلاَمُ

دوشنبه هجدهم ذی‌حجه، همزمان با عید سعید غدیر، محفلی در دفتر مرکزی مرجع فقید سعید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی قدس‌سره با حضور و اشراف مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله برگزار گردید. در آغازِ این مراسم، قاری بین‌المللی کشور استاد صادق رحیمی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت نمود. سپس جناب آقای سید عبدالرؤف رضايي به بیان مناقب امام علی علیه‌السلام پرداخت. در ادامه، جناب آقای الطاف زکی از شاعران جوان کشور اشعاری را که به تازگی در ارتباط با امام علی علیه‌السلام سروده بود، به خوانش گرفت.

صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج‌حسین رضایی بخش دیگری از این مراسم بود. آقای رضايي در ابتدا، عید فرخنده غدیر سالروزِ اعلامِ امامت و ولایتِ امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به مهمانان و هموطنان و امّت اسلامی و مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمي فاضلی بهسودی دام‌ظله‌العالی تبریک گفت و برای مرجع راحل حضرت آیت‌آلله العظمي محقق کابلی‌ره آرزوی تعالی درجات نمود.

ایشان در ادامه‌ی سخنانش با بیان این نکته که سخن گفتن در مورد غدیر و علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام، در یک مجال کوتاه ممکن نیست، گفت: کتاب‌های حدیثی و تفسیری فَریقَین(شیعه و سنی) پُر از ذکر فضایل امام علی و واقعه‌ی غدیر است. ‌آقای رضایی گفت: واقعه‌ی غدیر چنین نیست که تنها اختصاص به شیعه داشته باشد؛ بلکه مربوط به شیعه و سنی است.

ایشان با بیان جایگاه امامت و جریان غدیر در میان مذاهب فقهی و کلامی شیعه و اهل‌سنت، گفت: در علوم مختلف اسلامی، پیرامون این رخداد، بحث‌های دقیق شده است. در منابع حدیثی شیعه و سنی، روایات مربوط به این رخداد نقل شده است؛ هر چند گاهی به صورت مختصر و گاهی به صورت مفصل در قالب نقل خطبه‌ی پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله. در تفاسیر شیعه و سنی، ذیل آیاتی مربوطه، نسبت به رخداد غدیر بحث کرده‌اند. کسانی مانند فخرالدین رازی در تفسیر کبیر و جلال‌الدین سیوطی در تفسیر خودش، نسبت به این رخداد بی‌تفاوت نگذشته است. سیوطی می‌گوید بعد از نزول آیه تبلیغ، وقتی مسلمانان این آیه را برای همدیگر می‌خواندند، در ادامه می‌گفتند" فِی عَلیِِ".

در کتاب‌های کلامی شیعه که از مسلمات است، در منابع مانند المواقف و شرح آن و کتاب المقاصد و شرح آن نیز، رخداد غدیر و امامت امام علی عدیه‌السلام مورد بررسی و سنجش قرار گرفته است. آقای رضایی گفت: حتی در کتب لغت نیز، ذیل کلمه‌ی غدیر، موقعیت این سرزمين در ۱۸۰ کیلومتری مکه به سمتِ مدینه و اتفاقی که در آن افتاده است، ذکر شده است.

آقای رضایی گفت: عکس‌العمل اصحاب نیز در این منابع به خوبی بیان شده است: پس از آنکه پیامبر دست علی را بالا برد و برای بعد از خودش معرفی کرد، وقتی از بلندی پایین آمد و در بین جمعیت قرار گرفت، افرادی شاخصی از اصحاب مانند طلحه و زبیر پیش آمدند و دست امام علی علیه‌السلام را گرفتند و تبریک گفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی این بخش از سخنان خویش را چنین جمع‌بندی نمود که جریان غدیر از مسلّمات مسلمانان است؛ به همین دلیل می‌تواند محور اتحاد و وحدت مسلمین قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حاجحسین رضایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چالش‌های مذهبی و قومی در کشور گفت: همه باید در صدد حل این چالش و چاره‌اندیشی باشند. آقای رضایی با کلایه و نقد کارنامه‌ی فرهنگی و مذهبی متولیان امور کشور گفت: متاسفانه در افغانستان، در طول این‌سال‌ها، کار سنجیده و پُخته در ارتباط با مسأله‌ای غدیر انجام نشده است؛ نه سمیناری، نه جشنواره‌ای، نه نشست مشترکی میان پیروان مذاهب و نه کنگره‌ای! این در حالی است که برای گل‌بادام و دمبوره و حتی کچالو جشنواره برگزار کردند! ایشان با طرح این پرسش که در طول این‌سال‌ها، چه برنامه‌ای در راستای غدیر در کشور انجام گرفته است؟ گفت: من که نشنیده‌ام کاری در این زمینه، انجام گرفته باشد.

ایشان گفت: متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده و تدبیری اندیشیده نشده است. امید است که متولیان و برنامه‌ریزان نسبت به این مسأله بی‌تفاوت نباشد. ایشان در پایانِ سخنان خویش ضمن این نکته که در جریان غدیر هم قول و هم فعل پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را داریم، گفت: به همین دلیل، غدیر یک سنت قطعی است؛ اگر چنین است، پس می‌تواند محور وحدت و اتحاد جهان اسلام قرار گیرد. البته ممکن است در شرح و بسط ماجرا، مانند هر جریان و رخدادهای تاریخی دیگر، تفاوت در تفسیر و تلقي وجود داشته باشد، چنین چیزی طبیعی است و نباید به معنای اختلاف و محور تفرقه امت اسلامی تفسیر و تصویر شود.

پایان‌بخش این مراسم، دعای خیر، اقامه‌ی فریضه ظهر و اهدای هدیه‌ی عیدانه‌ توسط مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی‌ دام‌ظله‌العالی بود. شما می‌توانید مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌حسین رضایی را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی مرجعیت دنبال نمایید.

مدیریت فرهنگي دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله

photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۴۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۴۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۱۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۱۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۳۶
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۳۶
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۳۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۳۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۴۵
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۴۵
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۵۰
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۵۰
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۵۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۴-۵۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۰۱
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۰۱
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۰۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۰۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۰۸
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۰۸
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۱۳
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۱۳
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۱۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۱۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۲۲
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۲۲
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۲۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۲۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۳۰
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۳۰
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۳۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۳۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۳۶
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۳۶
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۳۸
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۳۸
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۴۱
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۴۱
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۴۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۴۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۵۲
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۵۲
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۵۶
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۵۶
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۵۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۵-۵۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۰۲
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۰۲
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۰۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۰۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۱۰
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۱۰
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۱۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۱۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۲۳
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۲۳
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۲۷
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۸_۱۵-۵۶-۲۷

چاپ