پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی فاضلی بهسودی(مدّظلّه العالی) به مناسبت برگزاری همایش بین المللی اُرزگان شناسی،

 

پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی فاضلی بهسودی(مدّظلّه العالی)

به مناسبت برگزاری همایش بین المللی اُرزگان شناسی، تاریخ، فرهنگ، اجتماع و سیاست

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

 

قال علی(ع): اِعْتَبِرْ بِما مَضَى مِنَ الدُّنيا لِمَا بَقِیَ مِنْها، فَإنَّ بَعْضَها يُشْبِهُ بَعْضا، و آخِرُها لاحِقٌ بِأَوَّلِها (نهج البلاغة نامه ۶۹)

 

براساس آموزه‎های ادیان الهی به خصوص دین اسلام، تاریخ، صرفاً نقل رخدادهایِ تلخ و شیرین، حکایت‎های ساده و سرنوشتِ ملت‎ها و حکومت‎های گذشته نیست؛ بلکه به کارگیری موفقیّت‎های آن در راستای ایجاد یک جامعه متعالی، و دوری کردن از آنچه باعث سقوط ملت‎ها و حکومت‎ها در گذشته شده‎؛ می‎باشد. تاریخ باید با دوچهرۀ سیاه و سفیدش به دور از هرگونه حب و بغض‎های سیاسی، منطقه‎ای و قبیله‎ای و با روش کاملا علمی به منظور کشف حقایق، تحلیل و بازخوانی شود و نتیجه آن در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و احقاق حقوق مظلومین و صلح و ثباتِ پایدار، مورد بهره‎ برداری قرار بگیرد.

افغانستان در تاریخ پرفراز و نشیب خود، مشحون از بی‎عدالتی، تجاوز و کشتار بی‎رحمانه افراد بی‎گناه بوده است. در حدود 130 سال قبل بی‎رحمانه ترین قتل عام، غارتِ خانه و کاشانه و سرزمین حاصل‎خیز و اسارت و آوارگی گسترده در حق قوم خاص که بخش فعّال از مردم آن سرزمین است، تحمیل شد و تا هنوز هم بسیاری از حقایق آن حادثه و حوادث مشابه که قبل و بعد از آن رخداد، به خاطر فراهم نشدن بستر مناسب پژوهشی و نبود امکانات و منابع تحقیق و نیز فضای نامناسب سیاسی مورد بررسی قرار نگرفته و ابعاد و زوایای آن مشخص نشده است. بحمداللّه امروز که هم پژوهشگران مؤمن، دردمند و فعّال در جامعه ما قد برافراشته‌اند و هم به منابع مهم در اثر ارتباطات با کشورها، امکان پذیر است؛ از محققین انتظار می‎رود که رخدادهای گذشته را منصفانه مورد بازخوانی قرار دهند. اساسا پیشرفت و بالندگی یک جامعه در عرصه‌های مختلف زندگی، بستگی به میزان به کارگیری پژوهشهای علمی نیروهای آن کشور دارد، به همان میزان عقب ماندگی یک کشور بستگی به کنار گذاشتن پژوهش‌های علمی خواهد داشت. از این رو در هر شرایطی باید اساس کارها و فعالیت‌ها مبتنی بر تحقیق و پژوهش‎های متقن باشد.

ضمن تشکر از برگزار کنندگان «همایش بین المللی اُرزگان شناسی، تاریخ، فرهنگ، اجتماع و سیاست» و پژوهشگران محترم که باتلاش پیگیر خود این وظیفه سنگین را به دوش کشیده و این همایش بزرگ و کم نظیر را برگزار نموده‌اند؛ لازم می‎دانم در جمع شما فرهیختگان و پژوهشگران گرامی دو نکته را یاد آور شوم:

اولا؛ تحقیق و بررسی عالمانه در امور تاریخی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه، به منظور دستیابی به حقیقت و آگاهی و بیداری نسلهای آینده در راستای ایجاد جامعه سالم و پیشرفته یک ضرورت اجتناب ناپذیر خواهد بود. نقش پژوهشگران و اندیشمندان متعهد در این زمینه غیر قابل انکار می‎باشد.

ثانیا؛معرفی تاریخ، فرهنگ، مسائل اجتماعی، شخصیت‎های اُرزگان، رخدادها و جنایت بزرگ که بر مردمان آن خطه و دیگر جغرافیای هزاره‎جات در فاصله سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۲۷۲ش. اتفاق افتاد و باعث جانباختن هزاران انسان بی‌گناه و غصب زمین و مایملک آنان شده‌اند و نیز نقش که زنان و مردان با ایمان و سلحشور اُرزگان در تاریخ و فرهنگ و ادب و تحوّلات سیاسی و اجتماعی آن سرزمین ایفا کرده‌اند؛ ایجاب می‎کرد که در قالب یک همایشی در اختیار مردم قرار می‎گرفت. امیدوارم که همایش اُرزگان شناسی به این دو هدف دست پیدا کرده باشد و الگوی برای مجموعه‎ها و همایشهای دیگر و نقشه‎راهی برای سیاست مداران و متولیان امور کشورباشد.

در پایان با استفاده از این فرصت، لازم می‎دانم نکاتی را به همه احزاب، جریان‎های سیاسی، شخصیت‎ها و نخبگان کشور، سیاست مداران، متولیان امور و همه کسانی که دل درگیرو مسائل و سرنوشت کشور افغانستان دارد و خودشان را متعلق به آن کشور می‎دانند، یاد آور شوم:

1- وقت آن فرا رسیده است که با استفاده از تجربیات گذشته و به دور از تعصّبات قومی، حُبّ و بُغض‎های سیاسی و در نظر گرفتن شرایط جهان و واقعیت‎های کشور در راستای صلحِ پایدار و تشکیل حکومت فراگیر و باثبات  تلاش کنند و بیش از این رنج و آلام ملت نجیب افغانستان را فراهم نکنند. صلح و ثبات پایدار در یک کشور، جز از طریق ایجاد عدالت اجتماعی و احترام گذاشتن به حقوق شهروندان آن کشور به دست نخواهد آمد.

2- افغانستان کشور بزرگ و دارای ذخایر و منابع طبیعی، نیروی‎ انسانی مؤمن و پرتلاش و قابلیت مادی و معنوی ارزشمندی است، که با شناخت درستِ فرصت‎ها و چالش‎ها، نقاط قوت و ضعف، فارغ از نگاه‎های تنگ قومی، حزبی و منطقه‎ای، ظرفیت تشکیل یک کشور مقتدر و زندگی آبرومند برای همه اقوام ساکن خودش را دارد. بی‎توجهی و تغافل از آن‌ها، موجب عقب ماندگی، بی‌ثباتی و پشیمانی خواهند شد. امیدوارم تمام اقشارجامعه اعم از زن و مرد، با اتکای به خداوند و با همبستگی و تلاش در جهت سعادت و ترقی کشورعزیزمان موفق ومؤید باشند.

 

والسلام علیکم و رحمت اللّه

محمدباقر فاضلی بهسودی

حوزه علمیه قم

20/10/1401ش. برابر با 17جمادی الثانی1444ق.


چاپ