دیدارریاست محترم دفتر قم مقام معظم رهبری، با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دیدار کردند.

ریاست محترم دفتر قم مقام معظم رهبری، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای محمدی عراقی روز پنج شنبه تاریخ 1401/10/29 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دیدار کردند. در این دیدار رئیس دفتر مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد که قبلا مقام معظم رهبری به قم تشریف می آوردند و مراجع و بزرگان با ایشان دیدار میکردند ولی در این چند سال که بیماری کرونا شایع شده است معظم له نتوانیستند به قم سفر کنند ما خدمت بزرگان می رسیم و به ایشان گزارش میکنیم. جناب آقای محمدی عراقی در این دیدار در باره مسائل مختلف از جمله در باره موارد ذیل صحبت کردند:
1- مقام معظم رهبری از قدیم رجال و علمای افغانستان را به خوبی می شناختند و الآن هم شناخت کامل دارند.
2- قبلا فکر میکردم که فلسطین و یمن و... مظلوم ترین کشورهای جهان هستند ولی الآن می بینم افغانستان مظلوم ترین کشورهای جهان است و دل آدم می سوزد که این ملت اینگونه آواره شده اند. مهاجرت گسترده واقعا تأسف آور است و مهاجرین دچار زحمات زیادی میشوند مخصوصا در کشورهای غربی که دین و ایمان شان در معرض خطر قرار می گیرند. ولی در عین حال مهاجرین افغانستانی در هر جای دنیا که هستند دین خودشان را به خوبی حفظ کرده اند. امروز مسائل جهان پچیده تر شده است و باید هوشیار باشیم و بدانیم که دشمنان اسلام تمام تلاش و قدرت مالی، اطلاعاتی، تبلیغاتی- رسانه ای و سیاسی و... خود را جهت تضعیف باورهای دینی و فرهنگی مسلمانان به کار گرفته اند. وقتی به کشور سوئیس رفتم، ایام محرم بود مهاجرین افغانستانی که از حضور ما اطلاع پیدا کردند، دعوت کردند که در مجلس عزاداری سخنرانی کنم؛ بنده قبول کردم و دو روز شرکت کردم. آنجا دیدم که مهاجرین افغانستانی با علاقه و محبت و خالصانه، مجالس عزاداری اهل بیت را برگزار می کنند و مسائل دینی خود را هم خوب حفظ کرده اند. در قم هم که هستم گاه گاهی در مجالس شرکت میکنم و می بینم که افغانستانی ها با شکوه مجالس عزاداری را برگزار میکنند و در عین حال که فقیرند ولی انصافا برای برگزاری مجلس اهل بیت هزینه می کنند. سخنرانان و مداحان خوبی هم دارند. گرچه مهاجرین افغانستانی از لحاظ مکان برگزاری مجالس عزاداری دچار مشکل هستند ولی می توانند یک شیفت مساجد و حسینه ها را بگیرند و یا از آنجای که مشکل زبان ندارند با ایرانی ها مشترکا مجالس عزاداری خود را برگزار کنند.
3- علما و رهبران شیعه و سنی افغانستان با هوشیاری تلاش کنند که در این کشور یک ثبات دائمی حاکم شود تا ملت افغانستان از مهاجرت و نا به سامانی که دارند نجات پیدا کنند. آرزوی همیشگی جمهوری اسلامی ایران صلح و ثبات و پیشرفت افغانستان است.
4- آقای محمدی عراقی اعلام آمادگی کرد که درخواست های مرجع عالیقدر را محضر مبارک مقام معظم رهبری منتقل خواهد کرد.
 
مرجع عالیقدر آیت اللّه فاضلی بهسودی از حضور رئیس محترم دفتر قم مقام معظم رهبری جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای محمدی عراقی تشکر کردند و به جناب ایشان و هیئت همراه خیر مقدم گفت. سپس مرجع عالیقدر از دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و به خصوص از مقام معظم رهبری که نسبت به ملت افغانستان عنایت ویژه دارند و در این سالهای مهاجرت پناهگاه برای مهاجرین بودند و با دستور حضرت ایشان، فرزندان فاقد مدرک اقامتی مهاجرین در مدارس دولتی مشغول به تحصیل شدند صمیمانه تشکر کرد. ایشان افزود مقام معظم رهبری در رحلت آیت اللّه العظمی محقق کابلی پیام تسلیت صادر کرد و با لطف و محبت که نسبت به مرجع فقید داشت، پیکر ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) دفن شد و اولین مراسم ختم ایشان از طرف معظم له در مسجد اعظم قم برگزار شد. این لطف مقام معظم رهبری باعث تسلی خاطر ما شد. ملت افغانستان و بیت مرجع فقید هیچ وقتی عنایت ایشان را فراموش نخواهند کرد. سپس آیت اللّه فاضلی بهسودی به رنج و مشقت و مهاجرت گسترده ای که در حق مردم افغانستان در طول چهل و پنج سال اخیر رفته است اشاره کرد و گفت:
تعداد زیادی از مردم افغانستان در اثر جنگ های طولانی مدت در افغانستان جان خودشان را از دست دادند. عده ای از آنان در حین مهاجرت در مرزها جان باختند، یک تعداد از آنان در حین مهاجرت به کشورهای اروپائی در مرزهای ترکیه و یونان تلف شدند و تعداد هم در دریا غرق شدند و متأسفانه تا امروز هم ادامه دارد و قلب ما از این مصیبت جریحه دار است. ما امیدواریم که یک روز این گرفتاری ها تمام شود و مهاجرین به کشور خود شان برگردند. البته مهاجرین افغانستانی هم علاقه و آرزوی برگشت به وطن خود شان را دارند. اگر یک امنیت پایدار و شغل مناسب در کشور ایجاد شوند؛ بسیار از آنان به کشور بر میگردند. معظم له در بخش دیگر از سخنانش به دین داری مردم افغانستان پرداخت و اظهار داشت: با عنایت خداوند و با همت و تلاش مهاجرین و تلاش عالمان دین تا به حال اعتقادات دینی آنان حفظ شده اند. در داخل افغانستان هم مردم و جوانان مسلمان افغانستان متعبد و دین دارند. ایشان در ادامه به تحولات یک سال و نیم اخیر افغانستان اشاره کرد و گفت: در اثر سقوط دولت قبلی مهاجرت گسترده به کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپائی صورت گرفت. عده زیاد از مردم افغانستان به جمهوری اسلامی ایران مهاجر شدند. طبعا این مهاجرت مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی هم به وجود آوردند. ما به خوبی می دانیم که جمهوری اسلامی ایران در اثر تحریم های ظالمانه و غیرقانوی که از سوی کشور های غربی تحمیل شده، دچار مشکلات اقتصادی شدند. ولی بازهم مهاجرین را پذیرفتند و با آنان نهایت همکاری را به عمل آوردند. انتظار می روند باز هم با علما، طلاب، فرهنگیان و... و افراد عادی که به هر دلیلی به جمهوری اسلامی ایران مهاجر شدند و تعداد از آنان مشکل اقامتی و فرزندان آنان بعضا مشکل تحصیل دارند، همکاری صورت بگیرد. در خاتمه مرجع عالیقدر ضمن سلامتی و موفقیت برای رهبر معظم انقلاب از جناب آقای محمدی عراقی خواست که سلام ایشان را به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرمایند.

چاپ